Liceum im. Léonard de Vinci w Montaigu - wymiana 2018

autor: Norbert BORSKI (klasa II W)

klasa II W wraz z wychowawcą Panią Profesor Joanną Żakowską oraz z Panią Profesor Joanną Helta

Pierwsza część tegorocznej wymiany z Liceum im. Léonard de Vinci w Montaigu już za nami. Przez tydzień mieliśmy okazję zakosztować francuskiego życia i odkryć, co prawda w małym stopniu, niezwykły region Francji.

Odebrani z lotniska przez francuskie rodziny wkroczyliśmy w odmienny styl życia. Już następnego dnia, po niezwykle słodkim, francuskim śniadaniu, wraz z korespondentami poszliśmy do szkoły. Zwiedziliśmy kompleks budynków, wyposażonych między innymi w ściankę wspinaczkową, czy plan filmowy. Dodatkowo mieliśmy szansę uczestnictwa w lekcjach. Resztę dnia spędziliśmy na odkrywaniu Clisson, miasteczka, które jak prawie każde we Francji, oferuje nam zamek otoczony urokliwymi uliczkami. Uzupełnieniem dnia było zwiedzanie posiadłości la Garenne Lemot, parku usytuowanego w sercu miasta.

Wymiana nie mogłaby się jednak odbyć bez aktywności fizycznej! Drugiego dnia wybraliśmy się na wycieczkę rowerową po zachwycającej wyspie Noirmoutier. Piękna pogoda, piasek i falujący ocean pozwoliły oderwać się na chwilę od rzeczywistości.

SAM 1296 SAM 1276

Czwartego dnia, niemiłosiernie szybko przemijającej wymiany, zawędrowaliśmy do Nantes. Francuscy nauczyciele odkryli przed nam tajemnice skrywane przez historyczną stolicę Bretanii. Odwiedziliśmy między innymi gotycką katedrę św. Piotra i Pawła, zamek książąt Bretanii, oraz znanego, ruszającego się drewnianego słonia.

SAM 1210 SAM 1218

SAM 1358

>> Zapraszamy do fotorelacji <<

W weekend, na dwa calutkie dni zostaliśmy włączeni w życie francuskich rodzin. Była to doskonała okazja do zintegrowanie się z korespondentami i solidnego podszlifowania swojego francuskiego.

Siódmego dnia zawitaliśmy do Saumur, miasta położonego nad Loarą, gdzie przeszliśmy się średniowiecznymi uliczkami. Dalszym punktem naszej wyprawy było opactwo Fontevraud, którego niezwykłe budowle z białego kamienia przeniosły nas w zamierzchłe czasy. Mieliśmy możliwość zobaczenia grobu Ryszarda Lwie Serce i zwiedzenia całego kompleksu, należącego niegdyś do mnichów.

Nieuchronnie zbliżał się koniec. Ostatniego dnia wraz z naszymi korespondentami wyruszyliśmy na ostatnią wycieczkę po Montaigu, podczas której odkryliśmy historyczne zakamarki miasta. Niestety zaraz po tym, nadszedł smutny czas pożegnania...

Wymiana była niesamowitym przeżyciem. Mogliśmy zwiedzić zapierające dech w piersiach zakątki Wandei i Bretanii, po których każdego dnia oprowadzali nas francuscy nauczyciele. Otrzymaliśmy szansę na faktyczne sprawdzenia naszej znajomości francuskiego i nabrania pewności w jego używaniu. Nic oczywiście nie miałoby miejsca, gdyby nie gościnność rodzin, które zagwarantowały nam komfortowy pobyt. Nie pozostaje teraz nic innego, jak czekać na szansę zrewanżowania się równie cudownym tygodniem w Polsce.